Ceviche, een proteïne rijke vega variant op een gerecht van de inca's

Jun 4, 2017 - 3 minuten om te lezen - ceviche voeding vegetarisch proteine gezond traditioneel inca

Een paar jaar geleden zag ik op televisie Jamie Oliver op een zomers festival een snelle ceviche maken. Een gerecht voornamelijk bekend van het garen van vis, zo ook in Jamie’s gerecht. Omdat vis niet hoog op mijn lijst staat van lekkere dingen ben ik het wat uit het oog verloren. Totdat ik besloot wat te experimenteren met varianten op basis van groenten.

Ceviche is een gerecht dat voortkomt uit de inca cultuur uit Peru en daarna terecht kwam in zuid Amerika en later in noord Amerika en de Caraïben. Het gerecht kent vele variaties maar de basis is een marinade van citruszuren, zout en proteïne. De zuren samen met de proteïne zorgen voor een reactie waardoor het gerecht gaat garen, hierom kennen we het gerecht vooral in combinatie met een dikke witte vis zoals de zeebaars. Naast citruszuren kunnen er veel extra’s worden toegevoegd, vaak is dit een ui, een peper, avocado of koriander.

Over de bereidingstijd van het gerecht bestaan nogal veel verschillende verhalen. Von oudsher werd de ceviche een uur of drie lang gemarineerd, maar met de toepassing op vis wil je een korter variant om hem zo vers mogelijk te kunnen eten. Aangezien het garen op deze methode je product niet verhit is het raadzaam om goed schoon en hygiënisch te werk te gaan. Door het werken met groenten zul je hier minder last van hebben dan bij bereiding met vis.

Voor de variant die mij het meeste heeft gesmaakt heb je de volgende boodschappen nodig. Dit maakt ongeveer genoeg als gerecht voor één persoon op een warme zomeravond.

Leg je zoete aardappel even tien minuten in lauw water om hem te wassen en wat makkelijker te kunnen snijden. Was de aardappel mooi schoon. De aardappel snijdt je in blokjes van iets kleiner dan een centimeter, hoe kleiner hoe beter maar je wilt ook nog wat hebben om te eten. Het gerecht is het lekkerst als je de schil om je aardappel heen laat zitten, daar zitten namelijk de meeste smaken en voedingsstoffen. Van de bladspinazie haal je met een snelle beweging even de steeltjes af, die zijn altijd minder lekker. Daarna halveer je de bladeren even zodat je straks niet op grote stukken zit te kouwen. In een mooie grote kom plaats je de aardappelblokjes en verspreid je de geseden bladspinazie daar wat over heen. Om wat pit aan het gerecht te geven maak je mooie kleine ringen van een rode peper, of je daar de zaadlijsten uit snijdt dat is aan jou. Strooi een grote hand zeezout over de ingrediënten heen, en knijp het sap uit de citroen en limoenen door de kom heen. Roer de ingredienten goed door elkaar heen, en zet de schaal drie uur aan de kant. Liever niet in de zon, maar ook niet in de koeling een aanrecht of vensterbank uit de zon is een goede plek.

Na drie uur van een mooie zomerse middag te hebben genoten kun je nu beginnen met een heerlijk licht zomers gerecht. Wil je eens wat anders proberen, denk dan eens aan andere proteïnerijke groenten zoals asperges!

Alle originele inhoud op deze pagina is gepubliceerd in het publieke domein tenzij anders vermeld. Het staat je dus vrij om te citeren, kopiëren en refereren.


Browse veilig
Clearnet+SSL (veilig): ginnegappen.nl
I2P (veilig+anoniem): ginnegappen.i2p
Tor (veilig+anoniem): l3vv4lvjxgy5i7i2.onion
IPFS (p2p gedistribueerd): /ipns/ginnegappen.nl

Je bezoekt deze site via het publieke internet. Wil je I2P of Tor installeren om een nog veiligere verbinding te gebruiken?

Veilige I2P verbinding, maar let op; in sommige artikelen zijn links geplaatst naar het clearnet of tor netwerk.

Veilige Tor verbinding, maar let op; in sommige artikelen zijn links geplaatst naar het clearnet of i2p netwerk.