Alle informatie om te beginnen met mediteren

Nov 12, 2017 - 4 minuten om te lezen - mediteren zelfhulp beginners mentale gezondheid mindfulness

Mediteren is een goede en gezonde manier om bewust van jezelf te worden. Hierdoor verlaag je het ervaren van en de gevolgen van stress. Veel mensen willen wat aan hun mentale gezondheid doen, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Misschien kan dit artikel je daar bij helpen.

Waarom wil je beginnen met mediteren? Dat is een vraag die vaak voorbij komt waarop de antwoorden uiteenlopen. Misschien wil je rustiger of meer bewust van jezelf worden. Misschien heb je gehoord dat het gezond zou zijn of dat je focus hier door zou verbeteren. Wat je reden ook is, er zijn geen regels, je kunt niks goed of fout doen en alles draait om jou. Daarnaast is mediteren een hersensport die ook nog eens gratis is om te doen. Je hebt niet per se een meditatie bankje, Buddha beeldje of symbolen uit het Sanskrit nodig om te beginnen.

Bij het mediteren draait alles om je brein, lichaam, rust en ademhaling. Het is heel makkelijk om te beginnen, want in principe kun je het overal doen. Zolang je maar een rustige plek kunt vinden of maken. Je hebt om te beginnen slechts vijf minuten nodig. We beginnen dus kort, maar de tijd die je wilt besteden kun je vanaf hier langzaamaan op gaan bouwen.

Tijdens het mediteren zul je, zeker in het begin, afgeleid worden. Afleidingen kunnen in je gedachten, lichaam en daarbuiten plaatsvinden. Je gedachten zullen dwalen, maar je kunt proberen je te herpakken. Lichamelijke prikkels leer je gedurende de tijd waarin je mediteert te negeren. Afleidingen buiten je lichaam kunnen bijvoorbeeld geluiden, geuren of trillingen zijn. Hoe vaker je bezig bent met meditatie, hoe makkelijker het zal worden om deze afleidingen een plaats te gewen en ze te negeren.

Om te beginnen zul je een rustige plek moeten opzoeken om de afleidingen te minimaliseren. Hoewel je kunt mediteren op alle plekken en op verschillende manieren is het van belang dat je een goede houding kiest. Je begint het makkelijkst zittend met een rechte rug. Als je gaat liggen val je makkelijk in slaap. Probeer eens op de grond te gaan zitten met je rug recht tegen de muur. Je kunt je benen over elkaar vouwen, of recht vooruit plaatsen. Als je het prettiger vindt, dan kun je ook op een stoel of bank gaan zitten, maar denk aan je houding.

Voordat je begint, probeer tot rust te komen. Stel een zacht wekker signaal in, bijvoorbeeld op je telefoon of magnetron, op vijf minuten. Hierdoor weet je wanneer je klaar bent. Je kunt hier ook een meditatie timer of applicatie voor installeren op je telefoon of computer.

Sluit nu je ogen, en in totale stilte let je op je ademhaling. Adem in en adem uit. Als je gedachten in de weg zitten, denk dan aan het in en uit ademen. Je mag letterlijk denken aan de woorden “adem in, adem uit”. Veel mensen hebben een korte zin of een woord waar zij aan denken. Dit heet een mantra. Door op je ademhaling te letten wordt je bewust van je lichaam, probeer de luchtstroom eens te volgen hoe deze zich verplaatst. Adem in, adem uit. Voel hoe de lucht door je neus naar binnen gaat, en merk op hoe je maag en borstkas hier op reageren. Probeer dit vijf minuten vol te houden.

Lukt het niet om de eerste keer vijf minuten vol te houden? Wees niet bang, je hebt het geprobeerd, wees trots op jezelf en probeer het een dag later nog een keer. Misschien is het makkelijker voor je om een ander moment op de dag te kiezen? Bijvoorbeeld in de ochtend in plaats van de avond? Het belangrijkste aan mediteren is dat het een gewoonte wordt. Probeer elke dag minimaal vijf minuten te mediteren. Vind je het nog steeds moeilijk, dan kun je proberen om een “guided” meditatie te proberen. Dit zijn opgenomen meditaties waarbij een begeleider jou door de meditatie heen loodst.

Wat kun je doen om verder te ontwikkelen in meditatie? Je kunt proberen om tien minuten te mediteren, of twee keer per dag een korte meditatie. Er zijn zelfs mensen die een half uur voor het ontbijt mediteren. Je kunt ook een actieve meditatie uitoefenen. Hierbij loop je bijvoorbeeld door het bos, en maak je jezelf bewust van kleine dingen zoals vallende blaadjes. Misschien is het leuk om in het park onder een boom te zitten en bewust te worden van de kleine barstjes in het boomschors. Zoek wat voor jou het beste werkt, ontdek en inspireer jezelf. Er is geen goede of foute methode.

Alle originele inhoud op deze pagina is gepubliceerd in het publieke domein tenzij anders vermeld. Het staat je dus vrij om te citeren, kopiëren en refereren.


Browse veilig
Clearnet+SSL (veilig): ginnegappen.nl
I2P (veilig+anoniem): ginnegappen.i2p
Tor (veilig+anoniem): l3vv4lvjxgy5i7i2.onion
IPFS (p2p gedistribueerd): /ipns/ginnegappen.nl

Je bezoekt deze site via het publieke internet. Wil je I2P of Tor installeren om een nog veiligere verbinding te gebruiken?

Veilige I2P verbinding, maar let op; in sommige artikelen zijn links geplaatst naar het clearnet of tor netwerk.

Veilige Tor verbinding, maar let op; in sommige artikelen zijn links geplaatst naar het clearnet of i2p netwerk.